فيزيوتراپي چيست | فوايد و عوارض فيزيوتراپي و انواع آن چيست

ماهيت فيزيوتراپي

فيزيوتراپي، فراهم کننده خدمات براي مردم و جمعيتها مي‌باشد تا حداکثر حرکت و توانايي عمل(Movement and functional ability) را در طول دوران زندگي حفظ نمايد ويا توسعه داده و به حال اول بر گرداند. فيزيوتراپي شامل ارايه خدماتي است به حرکت و عملکرد فرد ميباشد که توسط فرآيند پيري يا صدمات و بيماريها، مورد تهديد قرار مي‌گيرند. حرکت(Movement) کامل و کارامد در قلب چيزي قرار دارد که از آن به عنوان سلامتي نام برده مي‌شود.فيزيوتراپي علمي است که نه تنها در بهبود کيفيت زندگي افراد نقش دارد، بلکه ميتواند از ايجاد آسيب هم پيشگيري کند. هم بخشي از سيستم توانبخشي است و هم در مراقبت هاي حاد نقش دارد. به علاوه در حفظ عملکرد هاي حرکتي، مديريت بيماري هاي مزمن و آموزش به بيمار و مراقب او، هم فعاليت مي کند. در هر مرحله اي از زندگي افراد، فيزيوتراپي مي تواند کمک کننده باشد مثلا وقتي يک نفر بخاطر تصادف، بيماري و … توانايي جسمي و حرکتي اش را از دست داده است.

از نظر انجمن جهاني فيزيوتراپي تعريف اين گونه است که

“فيزيوتراپي به فرد کمک مي کند تا توانايي هايش را افزايش دهد، يا در شخصي که بيماري پيش رونده مثل Ms دارد توانايي هايش را حفظ کند و يا در کسي که يکسري از توانايي هايش را از دست داده است فعاليت ها و توانايي هاي جايگزين پيدا کند و به فرد آموزش هاي لازم را جهت حفظ حداکثر استقلال بدهد.”
 

فيزيوتراپيست‌ چه کاري انجام مي دهد

فيزيوتراپيست‌ با استفاده‌ از يک‌ سري‌ وسايل‌ مثل‌ ابزارهاي‌ الکترونيکي‌ و حرکات‌ ورزشي‌ در جهت‌ رفع‌ معلوليت‌ و افزايش‌ کارآيي‌ عضلات‌ و اعصاب‌ تلاش‌ مي‌کند. رشته‌ فيزيوتراپي‌ داراي‌ بخش‌هاي‌ مختلفي‌ است‌.
در بخش‌ الکتروتراپي‌ فيزيوتراپيست‌ با استفاده‌ از عوامل‌ فيزيکي‌ مانند اشعه‌ مادون‌ قرمز و درمان‌ بيماران‌ مي‌پردازند. در بخش‌ مکانوتراپي‌ با استفاده‌ از وسايل‌ مکانيکي‌ مانند قرقره‌ و دستگاه هاي‌ بدنسازي‌ به‌ درمان‌ بيماران‌ مي‌پردازند، در بخش‌ هيدروتراپي‌ (آب‌ درماني‌) با استفاده‌ از خواص‌ آب‌ به‌ درمان‌ بيماريها مي‌پردازد.
 

مداليته هاي درماني در فيزيوتراپي

  • تمرين درماني
  • مكانوتراپي با استفاده از تجهيزات ورزشي
  • درمان دستي (منوال تراپي)
  • الکترو تراپي با استفاده از دستگاه ها و تجهيزاتي همچون امواج ليزر، اولتراسوند ، TENS ، امواج دياترمي ، شاک ويو ، بيوفيدبک، وازوترين ، امواج اينترفرنشيال ، امواج ديادايناميک و …
  • هيدروتراپي
  • تراکشن (کشش ستون فقرات)
  • پک‌ هاي گرمايي
  • سوزن خشک و الکترواکوپانکچر
     

بيماري ها و مشکلاتي که نياز به فيزيوتراپي دارند

  • افرادي که دچار صدمات دست و پا شده اند، مثل شکستگي استخوان، رگ به رگ شدن، و يا کبودي.
  • بيماراني که دچار سکته مغزي شده اند.
  • بيماراني که از انواع فلج ها رنج مي برند.
  • بيماري هاي قلب و عروق مانند سکته هاي قلبي، بيماري هاي قلبي مزمن
  • بيماري هاي تنفسي مانند آسم، بيماري هاي مزمن ريوي، فيبروز کيستي
  • بيماري هاي عصبي مانند ام اس، پارکينسون

هدف فيزيوتراپي چيست

هدف ارتقاي عملکرد و توان جسماني بدن مي باشد ، با توجه به ارتباط زياد سيستم هاي بدن درمان هاي فيزيوتراپي به صورت مستقيم و يا غير مستقيم باعث بهبود عملکرد دستگاه فيزيولوژيک مي شود. به عنوان مثال فيزوتراپي دستگاه تنفسي باعث بهبود و تنظيم درصد گازهاي خون نظير اکسيژن و دي اکسيد کربن و تغيير در ميزان اسيديته خون مي شود اين ها خود نيز باعث بهبود ميزان هشياري مي شود.
متخصصين فيزيوتراپ ، تمرينات فيزيوتراپي را به منظور درمان بيماران استفاده مي کنند.

برخي فوايد مهم فيزيوتراپي

کاهش يا از بين بردن درد: درمان‌هايي از قبيل تحريک الکتريکي يا فراصوتي به تسکين درد کمک مي‌کنند و توان ماهيچه‌ها و عملکرد مفاصل را براي کاهش درد کمر بهبود مي‌بخشند. چنين درمان‌هايي همچنين از بازگشت مجدد درد جلوگيري مي‌کنند.
پيشگيري از برخي جراحي‌ها: در صورتي که فيزيوتراپي به از بين بردن درد يا درمان جراحت کمک کند نيازي به عمل جراحي نيست و در صورتي که انجام عمل جراحي لازم باشد از فيزيوتراپي پيش از عمل بهره برده‌ايد. همچنين اين روش موجب مي‌شود بيمار پس از عمل جراحي سريع‌تر بهبود يابد زيرا بيمار نسبت به قبل از توان بدني بيشتري برخوردار مي‌شود.
بهبود توان حرکتي: اگر در ايستادن، حرکت کردن و راه رفتن دچار مشکل هستيد، فيزيوتراپي کمک‌کننده خواهد بود. همچنين انجام حرکات کششي و قدرتي توانايي جسمي براي حرکت کردن را تقويت مي‌کند.

برگرداندن دامنه حرکتي مفاصل

وقتي بيمار براي مدتي بيحرکت شده و استراحت ميکند و يا اندام بيمار مدتي در گچ بيحرکت ميشود دچار خشکي مفاصل ميگردد.
کاهش دامنه حرکتي مفصلي در بيماري هاي مفصلي مانند انواع آرتريت ها و ساييدگي ها مفصلي هم وجود دارد. فيزيوتراپ کمک ميکند تا اين خشکي و محدوديت حرکتي بهتر شود.
بعد از اعمال جراحي بر روي اندام و مفاصل بيمار بايد هر چه زودتر حرکت مفاصل اندام را شروع کند وگرنه دچار خشکي خواهد شد. فيزيوتراپ به بيمار کمک ميکند تا دچار خشکي مفصلي نشود.
فيزيوتراپ اين کار را با انجام دادن حرکات نرمشي خاص در اندام بيمار انجام ميدهد. وي همچنين به بيمار آموزش ميدهد که چگونه خودش اين حرکات را در منزل انجام دهد.

اولتراسوند (US) در فيزيوتراپي چيست

اولتراسوند درماني يکي از روش‌هاي درماني است که معمولاً از آن در فيزيوتراپي استفاده مي‌شود. از روش اولتراسوند درماني براي گرمادهي عمقي به بافت‌هاي نرم بدن استفاده مي‌شود. اين بافت‌ها عبارتند از عضلات، تاندون‌ها، مفاصل و رباط‌ها (ليگامان‌ها). اولتراسوند مورد استفاده در فيزيوتراپي را نبايد با اولتراسوند تشخيصي (سونوگرافي) اشتباه گرفت، چرا که از اولتراسوند تشخيصي تنها براي ديدن داخل بدن استفاده مي‌شود، مانند چک کردن جنين در طول دوران بارداري.
کنفدراسيون جهاني فيزيوتراپي

کنفدراسيون جهاني فيزيوتراپي (WCPT) يک سازمان غير انتفاعي با 101 عضو به عنوان نمايندگي حرفه فيزيوتراپي در سطح بين المللي است
ماموريت ها:
اين کنفدراسيون هر 4 سال يک بار در يکي از کشورهاي عضو، کنگره بين المللي در ابعاد علمي و مسائل مربوط به فيزيوتراپي برقرار مي کند که در کنار ارائه مقالات علمي با راي گيري در مجمع عمومي آيين نامه هاي مختلفي را به تصويب ميرساند. در اين مجمع رئيس و اعضاي هيأت مديره براي 4 سال انتخاب مي شوند.
نمايندگي حرفه فيزيوتراپي در سطح بين المللي
تشويق انجمن هاي فيزيوتراپي و دولت ها به رعايت استاندارد ها در آموزش و درمان از ماموريت هاي آن است.
تشويق به بالا بردن استانداردهاي فيزيوتراپي در زمينه هاي پژوهشي، آموزشي و عملي