مشکلات گوارشي | اختلال در دستگاه گوارش و تشخيص مشکلات گوارشي

اختلال در دستگاه گوارش و احساس خستگي دائمي

احساس خستگي دائمي مي تواند علامت آشکاري باشد که نشان مي دهد در بدن تان مشکلي وجود دارد. اگر دستگاه گوارش تان به دليل برنامه هاي غذايي سخت حساس و آسيب پذير شده باشد، فعاليت دستگاه ايمني نيز دچار اختلال مي شود.
واقعيت اين است که داخل بدن باکتري هاي زيادي زندگي مي کنند. اگر تعداد ميکروارگانيسم هاي مضر روده بيشتر از باکتري هاي مفيد آن باشد، باعث ايجاد عدم تعادل شده و سيستم ايمني دچار نقص مي شود. در نتيجه احساس خستگي زيادي خواهيد کرد.

چند نشانه گوارشي که مي‌تواند نتيجه اضطراب باشد

  • رفلاکس در معده : برگشتن اسيد معده يا همان رفلاکس، اضطراب اسيد را در معده افزايش مي‌دهد، که مي‌تواند به صورت ريفلاکس تجربه شود.
  • استفراغ : هنگامي که تحت استرس قرار مي گيريد، استفراغ مي کنيد. استفراغ در زمان اضطراب، نتيجه يک ماده مغزي شناخته شده به نام نوراپي نفرين است که اغلب در بيماران مبتلا به اضطراب يافت مي شود و باعث آزاد شدن آب معدني و آنزيم‌‏هاي گوارشي مي‌‏شود.
  • اسهال : قبل از يک رويداد مهم، مثلاً آزمون کنکور، ممکن است اسهال و ساير ناراحتي هاي گوارشي را تجربه کنيد که پيامد استرس و اضطراب است.
  • يبوست : حتي اگر برنامه غذايي‌تان تغييري نکرده باشد، ممکن است با استرس يبوست را تجربه کنيد.  هنگامي که يک فرد به طور مدام اضطراب يا استرس را تجربه کند، هورمون‌هايي آزاد مي‌‏شوند که جريان خون را به روده کاهش مي‌دهد. در نتيجه تا حد زيادي سرعت حرکت را کاهش مي‌دهد و منجر به يبوست مي‌‏شود.
  • دردهاي مزمن معده : اگر درد معده شما با بالا رفتن اضطراب و استرس بيشتر شود، اين نشانه اين است که بين آنها رابطه‌اي وجود دارد.
  • احساس وجود سنگ در معده : همان ماده شيميايي که موجب استفراغ مي شود، مي‌تواند موجب چنين احساسي شود.


اگر شرايط فوق براي آشنا است، بهتر است به دنبال راه هايي براي رسيدگي به اضطراب و استرس خود باشيد و راه هاي بيشتري براي حل اين عوامل مشکلات گوارشي پيدا کنيد

زخم معده

زخم‌هاي معده يا دئودتوم قسمت بالايي روده كوچك كه درست بعد از معده است مي‌توانند دردهاي شديد را موجب شوند. بروز زخم معده در مردان شايع‌تر از زنان است و اين موضوع در مورد زخم‌هاي دئودتوم دوازدهه هم صادق است. دكتر مايك آبدرون، متخصص گوارش از بيمارستان سدار لس‌آنجلس مي‌گويد: شيوع زخم‌هاي معده و دئودتوم در مردان حدودا دوبرابر بيشتر است. شايع‌ترين علامت اين زخم‌ها هم درد افزايش يابنده در ناحيه شكم است كه مي‌تواند انسان را از خواب بيدار كند. اين زخم‌ها به وسيله گروهي از باكتري‌ها ايجاد مي‌شود، البته برخي مسائل مثل مصرف داروهاي مسكن مثل آسپيرين و ايبوپروفن هم شرايط را براي ابتلا به اين بيماري‌ها مهيا مي‌كند. اگر احساس مي‌كنيد به زخم معده مبتلا هستيد حتما به پزشك مراجعه كنيد. اگر اين زخم‌ها درمان نشوند، اسيد معده و ترشحات ديگر داخل معده مي‌تواند سوراخي در معده ايجاد كند كه يك اورژانس واقعي محسوب مي‌شود. درمان دارويي مي‌تواند اين مشكل را حل كند اما به درمان‌هاي طولاني‌مدت نياز است. بهترين توصيه‌ها براي افرادي كه از اين مشكل رنج مي‌برند، تقسيم كردن وعده‌هاي غذايي به تكه‌هاي كوچك و خوردن غذاي معمول 3 وعده‌اي در مثلا هفت يا هشت يا وعده‌هاي بيشتر است. بهتر است هرگز از داروهاي آسپيرين و ايبوپروفن و داروهاي هم خانواده آنها هم استفاده نكنيد.
عادات غذايي بد و نحوه تغذيه: علت اصلي اختلال دستگاه گوارش است. مصرف غذاهاي پرچربي و ادويه جات باعث تشديد بيماريهاي گوارشي مي شود.

حرکات دستگاه گوارش :از علايم اختلال دستگاه گوارش ميتوان به تند و کند شدن حرکات دستگاه گوارش، اختلال در معده، مري و اثني عشر (حس احشاء) و اختلال در تطابق اعضاي گوارش اشاره کرد. همچنين درد سر دل يا کل شکم، دل پيچه، اسهال يا سر و صداي شکم از ديگر علايم بيماريهاي گوارش است.

نداشتن احساس خوب در معده

اسهال، يبوست، نفخ، حالت تهوع، و سوزش سردل نشانه‌هاي کلاسيک بروز مشکل در سلامت روده هستند. ناراحتي گوارشي، به ويژه پس از مصرف وعده‌هاي غذايي سرشار از کربوهيدرات مي‌تواند در نتيجه گوارش و جذب ضعيف کربوهيدرات‌ها شکل بگيرد. بازگشت اسيد معده به مري، بيماري التهابي روده، بيماري روده تحريک پذير، و کوليت، همگي با عدم تعادل در ميکروبيوم پيوند خورده‌اند.

برخي غذاها را زياد هوس مي‌کنيد

هوس‌هاي غذايي، به ويژه براي خوراکي‌هاي شيرين مي‌تواند به معناي عدم تعادل در باکتري‌هاي روده باشد. در صورت رشد بيش از حد مخمر در بدن، که ممکن است پس از يک يا دو دوره مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها و از بين رفتن باکتري‌هاي خوب رخ دهد، مي‌تواند موجب هوس‌هاي غذايي براي خوراکي‌هاي شيرين شود. با افزايش مصرف پروبيوتيک ها مي‌توانيد سلامت روده خود را تقويت کنيد.

آلرژي و حساسيت به خوراکي‌ها: حساسيت به خوراکي‌ها ممکن است در اثر کمبود لاکتاز باشد که مسئول شکستن قند شير است، يا شايد به اين علت باشد که دستگاه ايمني خوراکي را اشتباها ماده‌اي خطرناک شناسايي مي‌کند و از اين رو عليه آن شروع به فعاليت مي‌کند.

عفونت‌هاي ويروسي: عفونت‌هايي که به دستگاه گوارش آسيب مي‌زند و به بسياري از بيماري‌ها از جمله کم‌کاري تيروئيد، ديابت، و فتق هياتال منجر شود.

پوليپ روده در کمين سالمندان

در برخي سالمندان به علت ضعف ايجاد شده در جدار روده قسمتي از جداره روده بزرگ حالت برآمدگي مثل بادکنک پيدا مي‌کند و دو خطر عمده براي مبتلايان دارد که خونريزي يکي از آنهاست. به‌عنوان مثال در مدفوع بعضي از بيماران به ميزان زياد خون روشن وجود دارد.

خطر بعدي اين که گاهي اوقات مدفوع در برآمدگي‌هاي گفته شده گير مي‌کند در نتيجه فرد دچار درد شديد شکمي همراه با تب مي‌شود که به آن پوليپ روده مي‌گويند؛ عارضه‌اي که احتمال بروز آن با افزايش سن بيشتر مي‌شود و به همين دليل است که به افراد بالاي 50 سال توصيه مي‌شود کولونوسکوپي انجام دهند چون پوليپ‌ها احتمال ابتلا به سرطان کولون را افزايش مي‌دهند و چه بهتر که در مراحل اوليه، پوليپ از طريق آندوسکوپي يا کولونوسکوپي برداشته شود.
 
مسکن‌هاي خطرناک
 
اکثر سالمندان براي تسکين دردهاي ناشي از بيماري‌هايي مثل آرتروز مسکن‌هايي مثل بروفن، ايندوسين و ‌ديکلوفناک ‌مصرف مي‌کنند و اين در حالي است که با افزايش سن، مصرف مسکن‌ها خطر ايجاد زخم و خونريزي معده را بيشتر مي‌کند. فراموش نکنيد بسياري از سالمندان با مصرف حتي يک قرص بروفن ممکن است دچار خونريزي معده شوند و خيلي اوقات هم زخم معده بدون درد است.