متخصص ارولوژي چيست | اورولوژي چه بيماريهايي را درمان ميکند

اورولوژيست ها بيماري هاي دستگاه ادراري در مردان و زنان و مشکلات دستگاه تناسلي در مردان را تشخيص داده و درمان مي کنند. در برخي موارد ممکن است جراحي انجام دهند.
به عنوان مثال، ممکن است سرطان را درمان کرده يا انسداد دستگاه ادراري را باز کنند. اورولوژيست ها در بيمارستان ها، کلينيک هاي خصوصي و مراکز اورولوژي کار مي کنند.

دستگاه ادراري سيستم ايجاد، ذخيره و دفع ادرار از بدن است. اورولوژيست ها مي توانند هر بخشي از اين سيستم را درمان کنند. که شامل موارد زير است:

  • کليه ها، اندام هايي که مواد زائد خون را فيلتر کرده و ادرار توليد مي کنند.
  • حالب ها، لوله هايي که از طريق آن ادرار از کليه ها به مثانه منتقل مي شود.
  • مثانه، کيسه تو خالي که ادرار را ذخيره مي کند.
  • پيشابراه، لوله اي که ادرار را از مثانه خارج مي کند.
  • غدد فوق کليوي، غده اي که در بالاي هر کليه قرار دارد و هورمون ها را آزاد مي کند.


اورگان هايي که اين شاخه پزشکي با آنها سروکار دارند عبارتند از: کليه ها، غدد آدرنال، حالب هاف مثانه، پروستات، مجاري ادرار، بيضه ها، اپي ديديم،VAS و کيسه هاي مني و آلت تناسلي. سيستم دستگاه ادراري و دفع ادرار و توليد مثل خيلي با هم در ارتباط هستند و مشکل در يک سيستم خيلي مواقع مي تواند سيستم ديگري را هم دچار اختلال نمايد. به همين دليل خيلي از بيماري ها در اين شاخه پزشکي دستگاه سيستم ادراري تناسلي، بيماري هاي تناسلي ادراري نام گرفته اند.

با انواع بي اختياري ادراري آشنا شويد

بي اختياري فوريتي ادرار:فرد به محض احساس داشتن ادرار ،احساس فوريت شديد ميکند و سريعا بايد خود را به سرويس بهداشتي برساندو اغلب قبل از رسيدن به سرويس بهداشتي دچار ريزش ادرار و بي اختياري ادراري ميشود.

بي اختياري استرس ادرار:فرد با سرفه ياعطسه يا بلند کردن اشياي سنگين ،ورزش،دويدن،خنديدن،پريدن يا تغيير وضعيت از حالت نشسته به ايستاده دچار ريزش و بي اختياري ادرار ميگردد.اين نوع بي اختياري ،شايع ترين بي اختياري ادراري در بين بانوان است.

بي اختياري dexim: ترکيب هر دو نوع بي اختياري بالا يعني i.u.s   و egru است.

بي اختياري کامل ادرار:فرد در تمام ساعات شبانه روز بدون ارتباط به هيچ فعاليتي دچار نشت ادراري ميشود و فرد احساس دفع ادرار ندارد و مدام منتظر است.

هماچوري (خون در ادرار )

يکي از علائم بيماري هاي ارولوژي وجود خون در ادرار، خون ادراري ( هماچوري ) هست. هماچوري ميتواند به 2 صورت ميکروسکوپيک هماچوري (وجود بيش از 5-3 گلبول قرمز در ادرار) و يا ماکروسکوپيک هماچوري (Gross Hematuria)، دفع واضح خون در ادرار بطوري که فرد خود قادر به مشاهده آن باشد، وجود داشته باشد.

در بررسي هماچوري توجه به نوع آن ( بارز يا ميکروسکوپي ) محل وقوع آن (ابتداي ادرار، انتهاي ادرار و يا در کل ادرار ) وعلائم همراه با هماچوري مهم است. وجود خون در ابتدا ادرار بيانگر بيماري مجراي ادرار، در انتهاي ادرار به علت بيماري مثانه و پروستات، وجود خون در کل ادرار بيانگر وجود بيماري در سيستم ادراري فوقاني ( کليه‌ها و حالب ) است.

وجود درد به همراه هماچوري غالبا به علت انسداد سيستم ادراري در اثر لخته ميباشد. احتمال وجود يک بيماري مهم با افزايش شدت هماچوري افزايش مي‌يابد طبق تحقيقات شايعترين دليل خونريزي ادراري در يک فرد بالاي 50 سال سرطان مثانه است به همين علت وجود خونريزي واضح ادراري در افراد مسن نيازمند بررسي فوري و کامل است.

لزوم انجام چک آپ کليه و مجاري ادرار:

تشخيص درست نوع بي اختياري ادراري ،موثرترين و مهمترين مسئله در درمان آن است.در مرکز ما يک مرکز فوق تخصصي تشخيص و درمان بي اختياري ادراري است و تمام درمان هاي تشخيص در يک جلسه انجام ميشود.بيماران به محض ورود پرسشنامه  مخصوصي را پر ميکنن که بر اساس آن معاينه نوع بي اختياري ادراري فرد و همينطور وجود علائمي مثل سيستول،رکتوسل و شل بودن عضلات کف لگن و مشکلات مربوط به روابط زناشويي مشخص ميشود .سپس انواع درمانهاي سرپايي موجود در مرکز انجام ميپذيرد.بعد از آن بر اساس نوع بيماري فرد،تست هاي تشخيصس شامل:آزمايش ادرار،يوروديناميک شامل:نوار ادرار يوروفلومتري و مثانه و معاينات دقيق جهت بررسي پرولاپس و شل بودن عضلات لگن و ... انجام ميدهد.


بيماريهاي سيستميک شايع مانند ديابت، فشار خون و مشابه آنها موجب آسيب کليه ها و همچنين عملکرد جنسي مي گردد .
رشته اورولوژي با پيشگيري و درمان به موقع موجب حفظ کليه ها و عملکرد زناشويي شده و اميد به زندگي در اين افراد را افزايش مي دهد.
اختلالات مادر زادي سيستم ادراري تناسلي موجب آسيب جبران ناپذير در کيفيت زندگي و طول عمر کودک مي شود. درمان به موقع پس از تولد موجب جبران آسيب ايجاد شده در کودک شده و بقاي عمر با کيفيت عادي را براي اين افراد تضمين ميکند.
اختلالات دفع ادرار که در خانمها شايع است و همچنين بي اختياري هاي ادراري يک نوع سرطان اجتماعي نام گرفته که با درمان دارويي يا جراحي قابل اصلاح است و کيفيت زندگي افراد را دو چندان مي کند.

اورولوژي امروزه تخصصي تر شده و به زير گروههاي متعددي تقسيم شده است

  • اندويورولوژي( جراحي هاي بسته و کمتر تهاجمي)
  • يوروانکولوژي(سرطانهاي ادراري تناسلي)
  • اورولوژي کودکان
  • آندرولوژي (اختلالات جنسي و ناباروري مردان )
  • اورولوژي زنان.

آزمايشات و وظايف اورولوژيست

دکتر متخصص اورولوژيست ادرار را مورد آزمايش قرار مي دهد . با کمک اين آزمايش مشخص مي شود آيا سلول هاي التهابي( احتمال عفونت). يا خون (هماچوري) و يا قند يا پروتئين در ادرار وجود دارد يا نه. ياد اوري مي کنيم اگر قند يا پروتئين در ادرار باشد . نشان دهنده بيماري ديابت يا بيماري هاي کليوي مي باشد.
وقتي آزمايش انجام شد، اورولوژيست تعيين مي کند که . آيا براي ارزيابي عملکرد اعضاي دستگاه ادراري و بررسي وجود ناهنجاري (براي مثال سنگ کليه،آناتومي غير طبيعي و سرطان). استفاده از تصوير برداري مانند سونوگرافي، سي تي اسکن محوري کامپيوتري (CAT) . اسکن هاي مختلف هسته اي يا تصويربرداري با رزونانس مغناطيسي (ام ار آي) لازم است يا خير.