آشنایی با انواع بیماری کیسه صفرا

 کیسه صفرا و عملکرد آن

کیسه صفرا برای بقای انسان به طور کامل ضروری نیست. کیسه صفرا یک عضو از سیستم صفراوی انسان است که در تولید، نگهداری و انتقال صفرا نقش دارد. صفرا یک مایع قهوه ای مایل به زرد است که توسط کبد تولید می شود و برای تخریب و هضم غذاهای چرب در روده کوچک استفاده می شود. کیسه صفرا در زیر لوب چهارم کبد و چسبیده به آن در طرف راست و بالاي شکم قرار گرفته است. یک لوله باریک به نام مجراي سیستیک، کیسه صفرا را به مجراي اصلی کبد وصل می کند. صفرا که در کبد ساخته شده و در هضم غذا نقش مهمی به عهده دارد توسط مجراي اصلی صفرا یا کلدوك، وارد قسمت اول روده باریک می شود.
 
کیسه صفرا یک مخزن ذخیره براي صفرا نیست. صفرا مرتباً در کبد ساخته می شود. پس از خوردن غذا، کیسه صفرا منقبض شده و صفرا را در داخل روده تخلیه می کند. این انقباض در اثر تحریک هورمونی توسط هورمون کله سیستوکینین است. ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک هاي صفراوي تشکیل می دهند. تعدادی از مشکلات و بیماری ها وجود دارد که می تواند بر کیسه صفرا تاثیر بگذارد. این مقاله به بررسی انواع بیماری های کیسه صفرا، نحوه تشخیص آنها، گزینه های درمان و نکات پیشگیری می پردازد.

انواع بیماری کیسه صفرا چیست؟

 
انواع مختلفی از بیماری کیسه صفرا وجود دارد.
 
 
 

سنگ های صفراوی 

 
سنگ کیسه صفرا وقتی مواد موجود در صفرا (مانند کلسترول، نمکهای صفراوی و کلسیم ) یا موادی از خون (مانند بیلی روبین) ذرات سخت تشکیل می دهند که مسیرهای عبور به مجرا کیسه صفرا و مجاری صفراوی را مسدود می کنند رخ می دهد.
 
 
 
سنگ کیسه صفرا نیز وقتی که کیسه صفرا به طور کامل یا اغلب به اندازه کافی خالی نمی شود شکل می گیرد. آنها می توانند به اندازه یک دانه ماسه یا به اندازه یک توپ گلف باشند.
 
 
 
عوامل بی شماری در ایجاد سنگ های صفراوی شما نقش دارند. این شامل:
 
- اضافه وزن یا چاق بودن
 
- داشتن دیابت
 
- 60 سال یا بالاتر بودن
 
- مصرف داروهای حاوی استروژن
 
- سابقه خانوادگی سنگ های کیسه صفرا
 
- زن بودن
 
-ابتلا به بیماری کرون و سایر شرایطی که بر چگونگی جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد
 
-ابتلا به سیروز یا سایر بیماری های کبدی
 

سنگ کیسه صفرا

 
طبق گزارش سرویس بهداشت ملی انگلستان، کیسه صفرا برای بقای انسان به طور کامل ضروری نیست، زیرا صفرا می تواند به شیوه های دیگر به روده های کوچک دسترسی پیدا کند . برخی از مشکلات مرتبط با کیسه صفرا سنگ های صفراوی، حمله کیسه صفرا و بیماری کیسه صفرا هستند. طبق نظر MedicineNet ، درد کلیه صفراوی معمولا توسط کولیک صفراوی، سنگ صفراوی، کولسیستیت، پانکراتیت و کولونگیت ایجاد می شود .
 
 

بیماری کیسه صفرا Acalculous

 
 کوله سیستیت حاد بدون سنگ از جمله تشخیص های افتراقی بیماران بدحال دچار درد شکم می باشد کوله سیستیت بدون سنگ عارضه ای با مرگ و میر بالا و ناشایع است که به عنوان یک بیماری ثانویه در شرایطی نظیر ترومای شدید و سوختگی وسیع رخ می دهد. تشخیص این بیماری مشکل بوده و احتمال آن براساس شک بالینی و معاینات فیزیکی مطرح شده و به کمک سونوگرافی و سی تی اسکن به تایید می رسد.
 
علائم آن  شبیه به کوله سیستیت حاد با سنگ های صفراوی است. برخی از عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از:
 
·         آسیب فیزیکی شدید
 
·         جراحی قلب
 
·         جراحی شکم
 
·         سوختگی شدید
 
·         عفونت جریان خون
 
·         دریافت غذا به صورت داخل وریدی (IV)
 
·         بیماری های باکتریایی و ویروسی قابل توجه